از چوب خام ام دی اف در تهیه مربا استفاده می شود

هر کنده بر روی یک چوب خام ام دی اف وارد آسیاب می شود. در عملیات های بزرگ به صورت مکانیکی پوست کنده می شود و در برخی از آنها به طول برش عرضی می شود.

با پشتیبانی از کالسکه، آن را به اره مویی (اولین اره) می آورند که یکی از سه نوع است: اره نواری، اره قاب (باند) یا اره دایره ای.

یک اره نواری از یک نوار بی پایان فولادی، مجهز به دندانه هایی است که معمولاً فقط در یک لبه قرار دارند، که در اطراف دو چرخ حرکت می کند یکی با موتور و دیگری آزادانه.

اره های قاب معمولاً از یک قاب رفت و برگشتی تشکیل شده اند که در آن تعدادی تیغه اره به موازات یکدیگر در فواصل جانبی از پیش تعیین شده نصب شده اند.

یک اره دایره ای شامل یک تیغه دایره ای است که دندانه هایی در حاشیه آن دارد و روی یک محور نصب می شود.

چوب

اره های نواری و فریمی دارای تیغه های نسبتاً نازکی هستند و بنابراین نسبت به اره های دایره ای ضایعات کمتری دارند.

اره نواری و دایره ای اجازه تغییر ضخامت تخته و چرخاندن کنده را پس از هر برش می دهد. بنابراین، تجزیه از نظر بازده و عیار سودمندتر است.

اره های قاب مستلزم این هستند که کنده ها بر اساس قطر مرتب شوند، زیرا موقعیت تیغه ها (و بنابراین ضخامت الوار) بر این اساس تعیین می شود.

اره های قاب تا حد زیادی با اره های نواری جایگزین می شوند. ماشین آلات برای عملیات دیگر را می توان در پشت اره مویی در جریان تولید قرار داد.

آنها شامل اره‌های نواری (اره‌های نواری یا مدور)، لبه‌ها (اره‌های نواری یا دایره‌ای، یا تراشه‌های مجهز به چاقو) و تراشه‌ها (اره‌های مدور برای برش عرضی) هستند.

شکست در یک یا چند عملیات انجام می شود. به عنوان مثال، ممکن است ترکیبی از اره های دایره ای و فریمی یا دو اره فریمی به صورت سری استفاده شود.

در برخی از کارخانه های چوب بری (و سایر صنایع چوبی) از کامپیوترها برای تنظیم موقعیت کنده ها و سایر عملیات ها استفاده می شود.